Passa al contingut principal

El rastre brillant del cargol, de Gemma Lienas

Avui és 10 de gener de 2016. Vull deixar constància de la data perquè per fi tindrem Govern de la Generalitat després de tres mesos agònics. Estic content, molt content, però alhora em declaro incapaç d'entendre-ho. He estat molt a prop de la política des que tenia disset anys, i no obstant això, amb tota la meva experiència, no sóc capaç, hores d'ara, d'analitzar el que ha passat. Potser dintre d'uns mesos sortiran llibres que ens ho explicaran. En tot cas, a partir d'ara el Parlament podrà constituir comissions i podrà començar a treballar. I en aquest Parlament hi ha una diputada que és amiga meva, companya de lluites i gran escriptora. Per tant, avui li dedico a ella aquest article. Va per tu Gemma Lienas.

Fa temps que vaig llegir El rastre brillant del cargol, de la Gemma Lienas. De fet a la setmana de la seva presentació durant la tardor del 2014. De seguida em vaig plantejar fer una ressenya, però no sabré mai per què, va anar quedant en cartera. I no té cap explicació perquè és un llibre molt interessant i de gran calat literari que em va atrapar des de la primera línia.

Potser em costava parlar perquè la Gemma és amiga meva, com ha quedat dit. Junts hem compartit dos anys intensos de lluita pels drets dels autors de literatura infantil i juvenil en una plataforma que vam nomenar com a Autors i Autores en Perill d'Extinció (APE). Una plataforma que vam dissoldre per incorporar-nos a la Secció de LIJ de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana (AELC). Però aquest tema és motiu per fer tot un article. Tornem al llibre.

Una de les primeres feines de la Gemma Lienas va ser en un centre de psicologia, que, com afirma a la seva web, "determinarà de manera indeleble el seu interès pels secrets de la ment". Amb els anys, serà aquesta afició per la psicologia la que li servirà per crear personatges literaris complexos i plens de matisos com som els humans. Aquest és el cas d'en Sam i de la Martina, els dos personatges principals de la novel·la.

En Sam és un noi amb la síndrome d'Asperger, ell es diu a si mateix "aspie" i als altres ens diu "neurotípics".  És un noi molt intel·ligent, fins a cert punt brillant, però té un problema important per relacionar-se. Ell s'explica així: "Us ha vingut al cap el Dustin Hoffman de Rain Man? Doncs no sóc ben bé com ell. Perque d'Aspies, n'hi ha de moltes menes. Jo sóc d'una mena, ehem, més adaptada socialment (això és pur sarcasme, tot i que potser no es nota i se suposa que els Aspies no som gens dotats per a la ironia ni per al llenguatge metafòric). Diguem que passo per un paio estrany, amb pocs amics (tot i que m'agradaria tenir-ne¡), una mica mal educat (cosa totalment incerta, ja que sóc molt respectuós amb els altres, però em costa entendre les estúpides regles socials que regeixen la vida de cada dia) i excessivament guiqui, o sigui, penjat dels ordinadors."

Com es pot comprovar, en un sol paràgraf ens ha definit un personatge potent que ens convida a seguir llegir amb ganes perquè ens anuncia una aventura apassionant. I no ens equivoquem. En Sam s'enamora de la Martina, una adolescent planera, senzilla, bona estudiant, esportista, que celebra la vida cada dia. Sort tindrà en Sam de la seva germana, que se l'estima bojament i l'anirà instruïnt en les seves relacions sentimentals. Aquesta és una trama que té un gran pes narratiu per si sola degut al cromatisme dels personatges i a la seva relació plena de malentesos. Però l'autora ens fa la lectura més interessant quan introdueix una nova trama en la qual la Martina pateix assetjament sexual per part d'un pedòfil i està en greu perill. En Sam ho descobrirà, gràcies als seus coneixements informàtics i lluitarà per salvar-la. Hi ha dues subtrames que afegeixen matisos important, la que ja hem dit d'en Sam amb la seva germana i la de la Martina amb la seva millor amiga, la Clara, una noia molt interessada en el seu aspecte físic i poc curosa en les seves relacions per Internet.

La novel·la es converteix així en un thriller trepidant, de lectura apassionant, amb un llenguatge molt treballat per fer-lo proper als joves i alhora atractiu per al públic en general. Al mateix temps, el text té absoluta versemblança, ja que la Gemma Lienas s'ha informat acuradament sobre els Aspergers i sobre els mètodes d'investigació policial en el tema dels pedòfils.

Acabaré tot dient que el títol el va prendre de les confesions d'un Asperger molt actiu que s'ha dedicat a lluitar contra la marginació d'aquestes persones i a explicar al món com són. Es tracta de Leonardo Farfan, amb qui l'autora va parlar. Ell diu això "Soy un caracol, lento para muchas cosas, difícil de tocar i comúnmente me refugio en mis espacios preferidos (físicos y mentales), pero en gran medida sé que al ir avanzando he ido dejando un rastro brillante tras de mí, quiero destacar que no soy yo el que brilla sino lo que he ido dejando en mi camino."

Gemma Lienas (Barcelona, 1951) és una de les escriptores més reconegudes de la literatura catalana actual. A més de col·laborar en els mitjans de comunicació, ha escrit una vuitantena de llibres. Dels dedicats als joves, destaquen Cul de sac, Així es la vida, Carlota (menció d'honor de l'IBBY 1990), El diari lila de la Carlota (Premi Unesco per la tolerància), El diari vermell de la Carlota, Bitllet d'anada i tornada (Premi L'Odissea 1998) o les sèries La Tribu de Camelot, i El club dels Maleïts i la col·lecció d'educació emocional Minty La Fada. Per a adults ha publicat, entre d'altres, Una nit, un somni, Atrapada al mirall i El final del joc (Premi Ramon Llull 2003). També ha estat editora. Té dos fills, tres néts i tres nétes. És una gran lluitadora pels drets socials i en especial pels drets de la dona.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d

Quan la vida s'embolica: Allò de l'avi, novel·la juvenil d'Anna Manso

Què passaria si la persona que més estimes del món fos molt diferent de com te l'imagines? Què passaria si descobrissis que la persona que més estimes del món té una part fosca? Què passaria si aquesta persona hagués fet alguna cosa que convertís la teva vida en un embolic de dimensions còsmiques? L'escriptora Anna Manso entra en la ment del Salva Canoseda, un noi de setze anys que protagonitza en primera persona la novel·la Allò de l'avi , que va guanyar el Premi Gran Angular 2016, un dels premis de major prestigi de la literatura juvenil. El Salva viu com un rei gràcies a l'avi, al que adora. És un fatxenda, poc treballador i poc estudiós. Popular a l'institut, paga als companys perquè li facin deures i treballs. Té una targeta de crèdit que pot fer servir com vulgui. Però alguna cosa amenaça la seva felicitat quan es descobreixen assumptes poc edificants als negocis de l'avi. El Salva es toparà de cop amb la realitat més crua. Una realitat que,

Un somriure a Quatre Vents

El cicle de visites a les escoles es va acabant quan tenim a tocar el final de curs i la primavera es retira lentament. He arribat a l'estació de tren de Granollers - Canovelles i, mentre espero l'Elena, d'Animallibres, cerco inútilment un lloc per prendre un cafè amb llet. Pel camí cap a l' Escola Quatre Vents anem parlant de la reutilització o socialització del llibre literari a les escoles. Els escriptors ens hem pronunciat repetidament en contra d'aquesta pràctica que lesiona els nostres drets i que considerem que no és una bona eina pedagògica. Finalment hem començat a mobilitzar-nos. Aviat parlaré a bastament d'aquest tema. En Pere, el mestre, em presenta als alumnes de la classe de cinquè, un grup tan divers que em sembla que he de fer una intervenció davant l'assemblea general de les Nacions Unides. La fotografia parla per si sola. Els nens han llegit El somriure de la Natàlia i han arribat a classe carregats de preguntes. Hem parlat de co