Passa al contingut principal

A Vidreres entre alzines i cedres


Són les 8:30 del matí, poso en marxa el cotxe, aviat enfilaré l'autopista cap el nord camí de Vidreres, a la comarca de La Selva. Vaig a l'Escola Sant Iscle, per fi la darrera visita a una escola aquest curs. M'encanta anar per les escoles de tot Catalunya i de vegades també de les Ílles i algún cop també d'Andorra (al País Valencià encara no he tingut la sort d'anar-hi), però alhora resulta esgotador perquè la majoria d'escoles programen aquesta activitat durant els mesos de la primavera. Acumular més de 50 sortides en tres mesos m'obliga a deixar pràcticament tot el que faig per dedicar-me en exclusiva a les escoles. A mi m'agradaria programar les visites al llarg de tot el curs, però és una tasca impossible perquè som un país de cicles. Per tant, em veig obligat a obrir un parèntesi en la meva vida durant aquests mesos. Sé que tinc ganes d'acabar, però sé també que no trigaré a sentir nostàlgia.

Per al viatge d'anada em poso la música de El hombre trankilo (Ricardo Rabella), excel·lent músic, que m'anima el camí. Arribo sense problemes amb 20 minuts de temps i decideixo relaxar-me amb un cafè amb llet al Bar Manolo, el primer que trobo. Em quedo parat. Està ple d'homes molt sorollosos que mengen xoriços a la brasa i altres menges potents que acompanyen amb vi i "carajillos". Imagino que són treballadors del camp que es preparen per passar un llarg dia de feina, portser alguns treballen en tallers i algun altre, que veig amb corbata, en alguna oficina.

Finalment m'adreço a l'escola on alumnes i mestres m'esperen amb autèntica expectació. És la primera vegada que un escriptor visita el centre. La trobada va sobre rodes, els nens i les nenes tenen moltes ganes de preguntar coses relacionades amb el llibre i també sobre la feina d'escriptor. Havien llegit La font del cedre.

Els parlo de la meva ciutat, Santa Coloma de Gramenet, que era un poble de pagès quan jo era petit. Vivia en una casa envoltada d'horts i amb els meus pares anava a visitar la Font de l'Alzina, que amb els anys va quedar molt deteriorada fins que gràcies a un grup de gent lluitadora, es va poder recuperar i avui és un paratge preciós i protegit. També els vaig explicar que un dia vaig fer una xerrada en una escola de Sant Hipòlit de Voltregà i vaig descobrir tot el mal que feien els purins. Les dues coses em van inspirar per fer aquest llibre. Però vaig voler posar un follet entremaliat perquè els follets existeixen en totes les cultures del món. Aquí he posat un follet inspirat en Puck, un follet que surt en l'obra teatral El somni d'una nit d'estiu de William Shakespeare. En altres llibres he posat follets catalans.

Els explico que volia posar una font d'un arbre que no fos l'alzina. Em va resultar fàcil triar el cedre perquè el follet en un moment donat es converteix en llapis i els llapis es fan de la fusta del cedre. No se m'acut com explicar com és un cedre quan, a través de la finestra de l'aula, descobreixo dos cedres preciosos. Durant la xerrada també m'assabento que a Vidreres predomina l'alzina surera i que la principal indústria del poble és el suro i se senten tan orgullosos que fins i tot tenen un gegantó.

També parlem d'alguna anècdota divertida mentre escrivia el llibre, de com i quan vaig començar a escriure, de com eren les escoles autoritàries de la meva època i com era la televisió en blanc i negre. Parlem dels jocs al carrer i de la imaginació que es desperta en llegir. De la importància dels accents, de la necessitat de corregir molt el que escrivim i de grans autors de la literatura internacional i catalana.

Abans de marxar ens fem fotografies amb les mestres i els alumnes. De tornada em poso el gran Ovidi Montllor. És el meu íntim homenatge en el 25è aniversari de la seva mort. L'Ovidi em recita els versos de Salvat Papasseit. Torno emocionat tot omplint el cor de poesia.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Roc i l'escala de les portes secretes

Sóc de l'opinió que l' Eulàlia Canal està destinada a convertir-se en una clàssica contemporània de la literatura infantil i juvenil catalana. M'encanta tornar a llegir una i altra vegada llibres seus com ara  Un petó de mandarina (premi Barcanova 2007), Un somni dins un mitjó, Un poema a la panxa, La nena que només es va poder endur una cosa, Els fantasmes de casa els avis  o Els fantasmes no truquen a la porta (Premi de la Crítica Serra d'Or 2017), per posar només alguns exemples. El llibre que he llegit més vegades és Roc i l'escala de les portes secretes , publicat a la col·lecció Nandibú , de Pagès editors , amb il·lustracions d' Elena Ferrándiz . L'esquema de l'argument és ben senzill. En Roc es queda uns dies a càrrec d'un veí perquè els pares han marxat a l'Índia per adoptar una nena. En aquest temps descobreix que una nena emigrant i sense papers s'amaga a l'edifici. La denúncia d'un altre veí fa que la policia d

Quan la vida s'embolica: Allò de l'avi, novel·la juvenil d'Anna Manso

Què passaria si la persona que més estimes del món fos molt diferent de com te l'imagines? Què passaria si descobrissis que la persona que més estimes del món té una part fosca? Què passaria si aquesta persona hagués fet alguna cosa que convertís la teva vida en un embolic de dimensions còsmiques? L'escriptora Anna Manso entra en la ment del Salva Canoseda, un noi de setze anys que protagonitza en primera persona la novel·la Allò de l'avi , que va guanyar el Premi Gran Angular 2016, un dels premis de major prestigi de la literatura juvenil. El Salva viu com un rei gràcies a l'avi, al que adora. És un fatxenda, poc treballador i poc estudiós. Popular a l'institut, paga als companys perquè li facin deures i treballs. Té una targeta de crèdit que pot fer servir com vulgui. Però alguna cosa amenaça la seva felicitat quan es descobreixen assumptes poc edificants als negocis de l'avi. El Salva es toparà de cop amb la realitat més crua. Una realitat que,

Un somriure a Quatre Vents

El cicle de visites a les escoles es va acabant quan tenim a tocar el final de curs i la primavera es retira lentament. He arribat a l'estació de tren de Granollers - Canovelles i, mentre espero l'Elena, d'Animallibres, cerco inútilment un lloc per prendre un cafè amb llet. Pel camí cap a l' Escola Quatre Vents anem parlant de la reutilització o socialització del llibre literari a les escoles. Els escriptors ens hem pronunciat repetidament en contra d'aquesta pràctica que lesiona els nostres drets i que considerem que no és una bona eina pedagògica. Finalment hem començat a mobilitzar-nos. Aviat parlaré a bastament d'aquest tema. En Pere, el mestre, em presenta als alumnes de la classe de cinquè, un grup tan divers que em sembla que he de fer una intervenció davant l'assemblea general de les Nacions Unides. La fotografia parla per si sola. Els nens han llegit El somriure de la Natàlia i han arribat a classe carregats de preguntes. Hem parlat de co